مشكل جوانان اشتغال است نه ازدواج

۶۱ بازديد

اين روزها به هر كجا كه مي روي و به هر محفل  دولتي كه سر مي زني، سخن از ازدواج جوانان است و دختر اقدامات گسترده دولت نهم براي تسهيل اين امر ميمون ومبارك. به پاي سخنان دولتيان كه مي نشيني در آنها  جنب و جوش خاصي را مي بيني كه به طرح هاي جديد اينان در حوزه ازدواج برمي گردد و ابداعاتشان براي جوانان اين مرز و بوم.
طرح ازدواج نيمه مستقل به عنوان جديدترين طرحي كه در حوزه ازدواج جوانان مطرح شده است و انواع و اقسام وام هاي  پرداختي و تسهيلات اعطايي از ديد آقايان شايد از بزرگترين موانع  و دغدغه هاي جوانان براي ازدواج به حساب آيد اما اين تمام ماجرا نيست، جوانان نه مشكل شناخت دارند و نه مشكل انتخاب اما يك مشكل خيلي اساسي جوان ايراني را از حركت به سمت تشكيل خانواده باز مي دارد و آن هم چيزي نيست جز اقتصاد. شايد به ظاهر و به سادگي رئيس سازمان ملي جوانان از برنامه دولت نهم براي وقوع يك ميليون ازدواج در سال آينده خبر مي دهد و رسيدن به اين رقم را از افتخارات دولت نهم مي داند اما آنچه  به واقع و در زندگي عيني جوان ايراني وجود دارد، كوهي از مشكلات پسر است و قرارگيري در برابر آينده اي پر ابهام. به راستي آقايان فكر كرده اند با وضعيت كنوني تورم و نقدينگي از يك طرف و مشكلات و مصائب  مختلف خانوادگي از طرف ديگر، 4 ميليون تومان وام مي تواند گرهي را از مشكلات بي شمار جوانان باز كند؟ آيا دولت با خود انديشيده است كه براي خيلي از جوانان بازپرداخت همين مبلغ اندك نيز بسيار دشوار است و همين لطف با منت دولت ممكن است به فاجعه اي در زندگي زوج هاي جوان تبديل شود؟ اشتغال به عنوان مهم ترين دغدغه فكري جوانان ايراني امري نيست كه با شعارهاي پرطمطراق و خالي از هرگونه محتواي آقايان حاصل شود بلكه اشتغال حاصل زيرساخت هايي است كه خيلي ها پيشتر از اين مي  بايست به فكر توسعه كمي و كيفي آن بوده باشند تا حاصل امري متفاوت با آنچه امروز هست، باشد. اگر جوان كار داشته باشد نه وام آقايان را مي خواهد و نه برنامه ريزي هايشان را براي نوع ارتباط با همسر مورد نظر خود اگر هم دولت وامي را براي تسهيل در آغاز زندگي مشترك به آنها بدهد، به راحتي از عهده  بازپرداخت اقساطش بر ميآيند و وضعيت به گونه اي نمي شود كه به مانند امروز بسياري از زندگي ها از بابت همين بدهي ها به ورطه نابودي كشيده شوند.
بدهكار كردن جوانان آن هم جواناني كه در هنگام پرداخت وام كمتر از بيكار بودن يا نبودن آنها پرسش مي شود، بي شك گناهي است نابخشودني كه دولت خواسته يا ناخواسته در حال دامن زدن به آن است بي آنكه از عواقب نامعلوم آن آگاهي داشته باشد.
از همين رو به نظر مي رسد مشكل جوان ايراني اشتغال است و نه ازدواج و در صورت تمهيدات دولت براي ساماندهي وضعيت اشتغال جوانان ايراني، آنان سايت همسريابي خود، راه خود را براي زندگي بهتر باز خواهند يافت و نيازي هم به ساماندهي وضعيت ازدواجشان از سوي دولتيان نخواهند داشت.

  منبع :  http://www.mardomsalari.com/template1/News.aspx?NID=43960   

 نويسنده : پژمان موسوي

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد